Друк

 

Молодим людям часто важко визначитись, чим саме хочеться займатись в житті. В результаті, багато вступають наприклад на філологію, тому що там немає не улюбленої математики, а потім опиняються з дипломом і знаннями по сфері, яка їх зовсім не цікавить. Організатори лекторію по проф. орієнтації написали для Platfor.ma, про те, як будь кому може допомогти вибрати свій шлях знаменитий метод Стенфордського університету: дизайн життя.

Ким ти станеш, коли виростеш? Невинне запитання яке чують всі діти, формує чітку асоціацію: дорослий, який зробив вибір, визначився в житті. Якщо ти виріс, отримав атестат про середню освіту, але так і не визначився - з тобою щось не так. Цей стереотип не дає спокійно спати мільйонам людей. Всі як один шукають улюблену справу, яка дозволить «не працювати жодного дня в житті». Проблема в тому, що таке заняття знайти не просто.

Викладачі Стенфордського університету Білл Барнетт і Дейв Еванс, вирішили допомогти студентам, що стикнулися з проблемою пошуку роботи і щастя. Вони запустили курс ««Designing Your Life», на якому навчали слухачів застосовувати методи дизайн мислення до особистого життя. Зважаючи на неймовірну популярність серед студентів, підхід себе виправдав. Непрофільний і необов’язковий курс став одним з найбільш популярних і затребуваних у всьому університеті.

Дизайн-мислення – для тих, у кого немає ідей.

Дизайн-мислення – метод вирішення задач заснований на творчості. Зазвичай його застосовують в бізнесі, але Барнетт і Еванс довели універсальність підходу. Виявилось, що дизайн-мислення, допомагає в профорієнтації, пошуках роботи і позбавляє від тривожності.

Замість того, щоб копатися в собі, в пошуках неіснуючого покликання, автори курсу пропонують усвідомити власне життя як проект. Щоб проект був успішним, йому потрібна грамотна стратегія, а краще навіть комплекс стратегій.

Згідно методу, починати стратегічне планування потрібно з вивчення вихідних параметрів. В нашому випадку варто чітко визначити хто ми, в що ми віримо і як наша діяльність з цим співвідноситься. Щоб краще розібратися з особистим життям, автори курсу радять написати два есе і вести щоденник позитивних емоцій.

Есе про вашу ідеальну діяльність. Яким повинен бути ваш типовий робочий день, де, як і з ким ви його проводите. Не потрібно прив’язуватись до певної сфери, важливо просто зрозуміти як ви хочете жити і працювати. Наприклад, ви хочете спілкуватися з людьми і зрідка сидіти перед монітором або відвідувати з різними поїздками різні міста і країни, або не виходити з дому без крайньої потреби. Навіть найбільш престижна і високооплачувана робота не буде в радість, якщо ви проводите третину життя не так і не там де хочете.

Есе про ваші погляди на життя. Тут потрібно окреслити свої принципи: на що ви готові і не готові іти заради своїх цілей, ваші пріоритети (особисте життя, творчість, наука, розваги). У що ви вірите? Заради чого варто жити? Заради чого ви прокидаєтесь вранці? Якщо ваша діяльність ніяк з цим не пов’язана або суперечить цьому – щастя не бачити.

Щоденник позитивних емоцій. З дня у день потрібно детально описувати все, що принесло позитивні відчуття. Основні критерії: включеність та енергія. Якщо заняття повністю поглинуло вашу увагу, і вам вдалось без труднощів на ньому зосередитись, воно вам підходить. Але якщо після закінчення ви відчуваєте себе «вичавленим лимоном» - не варто приділяти цьому весь свій час, це загрожує вигоранням. Коли вам легко сфокусуватись на чомусь, це приносить вам задоволення, але не забирає всієї енергії – ви знайшли те, що шукали.

Суть такого підходу не в самокопанні, а в усвідомленні того, ким ми можемо стати, а ким не можемо.

Експеримент з джемом.

Американський психотерапевт Мег Джей в своїй книзі: «Важливі роки», наводить приклад з життя пацієнта. Ієну, двадцять п’ять років і він не знає, що робити з своїм життям. Молодий чоловік відчуває себе посеред океану можливостей, але ніде не бачить суші. Він не може визначитись в якому напрямку йому пливти, тому що, не впевнений в успіху і боїться впустити інші можливості. Хлопець просто залишається на місті з надією, що хтось прийме рішення за нього.

Автор розповідає Іену про експеримент з джемом, що був проведений в Стенфордському університеті. Ціллю було вияснити, як люди роблять вибір. Покупцям супермаркету пропонували про дегустувати джем: в одні дні на столик ставили 6 видів, а  в інші 24 банки з різними сортами джему. В двох випадках покупцям видавали купон на покупку тільки однієї банки. В результаті всього 3% людей купували джем з столика, де було 24 сорти, в той час як 30% ішли з покупкою, обираючи серед шести варіантів.

Експеримент  доводить, що вибір з обмеженого числа варіантів зробити простіше. При цьому «океан можливостей» в якому наче знаходяться всі молоді люди - неіснуючий міф. Насправді у кожного з нас не так багато варіантів. Наші знання, досвід, інтереси, характер, комплекси, пріоритети -  все це зводить безкрайній океан до декількох струмочків з яких залишається вибрати. Щоденник позитивних емоцій допоможе усвідомити в якому напрямку є сенс рухатись далі.

Після прийняття себе і світу такими, які ми є час приступати до рішучих дій. Не хвилюйтесь, автори курсу потурбувались, щоб у вас було більше одного купона на покупку джему.

Де брати ідеї?

Прихильники дизайн-мислення запевняють, що відсутність ідей – це норма. Якщо ви все ще не придумали, чим зайнятися в житті, за що отримати Нобелівську, чи Пулітцерівську премію не звинувачуйте себе. Краще складіть асоціативну карту думок (Mind map), щоб згенерувати як можна більше ідей.

Наприклад, учасник Стенфордського курсу «Designing Your Life», програміст з життєвою кризою завдяки брейн шторму, зрозумів, що його істинне покликання – організувати дитячий табір, де всі будуть зображати піратів. Як він до цього прийшов?

Йому запропонували підвищення на престижній роботі, але перспектива продовжувати офісне життя його не приваблювала. Завдяки методиці курсу хлопець намалював асоціативну карту думок. Ідея, змінити сферу діяльності, яка народилась в нього давним- давно, набула реальних обрисів.

Він почав з свого основного пріоритету – знаходитись більшу частину дня не в приміщенні. Відштовхуючись від головного бажання, хлопець записав все, що прийшло йому в голову. До завершення брейн шторму аналізувати ідеї категорично забороняється – важливо просто записати все на папір. Велика частина асоціацій, звичайно, виявиться маячнею, але деякі вдалі думки наштовхнуть вас на неочікувані рішення. Наприклад, щоб працювати не в дома, можна бути не лише фотографом, чи монтажером-висотником, але і відкрити дитячий тематичний табір з піратами.

Золоте правило генерації ідей: кількість важливіше якості. Чим більше ви придумуєте, тим більше шансів знайти адекватне рішення. На першій чи єдиній ідеї зупинятися категорично неможна. Якщо вам здається, що вихід один – ви, на 100% помиляєтесь.

Майбутнє з варіантами.

Пам’ятаєте, як в фільмі: ««Господин Никто», з Джаредом Лето, головний герой згадує своє життя прожите в декількох варіантах? Завдяки дизайн-мисленню, ви можете застосувати цю фантастику на собі, але мова піде не про минуле, а про майбутнє.

Автори курсу пропонують кожній шукаючій себе людині, написати мінімум тири плани на найближчі п’ять років. Це має бути схоже планування з візуалізацією, халтурити неможна. Що вас чекає, якщо ви не будете розвиватись по наміченій траєкторії. Наприклад, якщо ви студент юридичного факультету, ваш перший план буде будуватись на кар’єрі юриста, постарайтесь детально звізуалізувати яким буде ваше життя, скільки часу ви зможете приділити сім’ї, які плануєте досягнення на найближчі п’ять років життя.

Що вас чекає, якщо, все, чим ви зараз займаєтесь втратить сенс. Наприклад, ви вчитеся на економіста, але дізнаєтесь, що професію економіста скасували. Вам потрібно терміново придумати альтернативний план дій, щоб не опинитись за бортом життя. Чим займатиметесь, якщо життя потрібно буде змінити на 180 градусів? План повинен бути не менш детальним ніж перший.

Що вас чекає, якщо необхідність заробляти гроші зникне взагалі. Крім того, ви не маєте хвилюватись про думку родичів чи друзів. Що б ви насправді хотіли робити найближчі п’ять років, якби вас нічого не обмежувало? План має бути реальним, адже ви, це все ще ви, зі своїми знаннями, навиками і комплексами. Що б ви насправді хотіли робити, найближчі п’ять років, якби питання грошей і очікування оточуючих відпало? Кількість планів на найближчі п’ять років обмежується лише вашою фантазією. Їх можна скласти скільки завгодно.

Кожному варіанту вашого майбутнього потрібно придумати назву з шести слів. Після цього оцініть кожен план за такими критеріями:

-          Наскільки таке майбутнє вас влаштовує;

-          Чи вистарчає у вас фінансових, інтелектуальних і інших ресурсів, щоб реалізувати задумане;

-          Наскільки ви впевнені в реальності такого плану;

-          Наскільки ваша робота, особисте життя і дозвілля співвідносяться між собою.

Після цього потрібно задати кожному плану три запитання, на які ви самі не в силах відповісти.

Тепер найцікавіше – практика.

Ви ж не думаєте, що плануванням майбутнього можна обмежитись? Основне завдання дизайн-мислення - зіштовхнути припущення з реальністю лоб в лоб. Доки це не відбудеться всі ваші зусилля можна вважати марними. Але як одночасно втілити в життя несумісні речі? І де взяти стільки часу? Все дуже просто: потрібно створити прототипи.

Грамотні маркетологи використовують А/B – тестування, щоб з’ясувати який варіант дій принесе найкращий результат. Наприклад, створюють два варіанти поштової розсилки і розсилають їх невеликій кількості підписників. Потім дивляться, який варіант виявиться вдалішим, отримав більше відзивів і розсилають його по основній базі. Таким чином маркетологи опираються не на інтуїцію і пропозиції, а на практику. Варто віддати належне їх прагматичності. Завдяки використанню прототипів, вони витрачають трохи більше ресурсів на початку, але заповнюють їх сторицею і сплять спокійно в результаті. Вибір часто асоціюють з муками через невідомість. Старшокласникам або навіть студентам не легко зробити доленосний вибір професії, адже вони поняття не мають, що їм підходить, а що ні. Якби обов’язковим предметом в старших класах було б щось на зразок «Прототипування майбутнього», молоді люди заощадили б роки і десятиліття пошуків себе.

Представимо типову ситуацію: учень не любив математику, і вибрав факультет, де не потрібно здавати з неї екзамен. Через рік навчання він зрозумів, що вибрана професія його зовсім не приваблює, але ж не покидати навчання через таку дурницю. Ще через декілька років він опиняється на ринку праці з дипломом і відсутністю перспектив. В ідеалі, за роки в університеті у хлопця з’явилось захоплення, яке переросло в основну діяльність, але так щастить не всім.

Тепер розглянемо нашого типового хлопця, який в старших класах або в університеті зміг пройти курс «Designing Your Life» і скористатися методами дизайн-мислення. Він би визначив декілька напрямків в яких теоретично хотів би працювати і спробував себе в кожному з них. На такі експерименти в нього пішло б декілька тижнів або місяців, але в результаті він зекономив би роки.

В випадку вибору професії прототип може бути двох видів: розмова з спеціалістами і набуття досвіду. Якщо, скажімо, ви задумуєтесь над кар’єрою журналіста, варто обговорити це з працюючим журналістом, причому з тої сфери, яка вас цікавить. А потім, ще і потрапити на стажування або виконати декілька типових завдань. Так, грошей ви за це не отримаєте, але вам же не платять за прочитання книг і статей в інтернеті. Це ваші інвестиція в себе.

Таке прототипування більш ефективне, ніж наприклад спілкування з студентом журналістики, який тільки збирається починати працювати. Він може скільки завгодно хвалити чи сварити навчальну програму, викладачів  і весь прогнилий світ, але ця думка нічого не варта до того часу, доки він не зіткнеться з реальністю поза університетом.

Спілкуйтесь з практиками і набувайте реальний досвід, тільки так ви зможете зрозуміти куди варто і не варто рухатись.

 

Оригінал: http://reinvent.platfor.ma/dizain-zhizni/

 

 

 

Copyright 2013. Психолог у Львові || Психотерапевт Львів || Послуги психолога Львів || Психологічна студія СЕНС || Google+ Joomla 1.7 templates. Custom text here